بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

Feeding infants and young children Skills Food Feeding Skills المهارات الأغذية مهارات الإطعام

المهارات الأغذية "مهارات الإطعام Feeding infants and young children  Skills Food Feeding Skills

...

المهارات الغذائية "مهارات الإطعام

إن معدل النمو الجسدي للطفل سوف ينعكس أيضا على مهارات تعلم الأكل بمفرده، فالأطفال يتعلمون تناول الطعام بمفردهم خلال السنة الثانية من حياتهم، والطفل الذي يبلغ 15 شهرا من عمره قد يجد صعوبة في حمل الطعام بالملعقة ثم إيصال الملعقة إلى فمه دون تلويث ثيابه، وذلك بسبب نقص القدرة على التحكم في رسغه. ولكن عند بلوغه السنة الثانية من عمره نجد أنه نادرا ما يلوث ثيابه بالطعام، إذ تكتمل عند بلوغه الشهر السادس عشر إلى السابع عشر قدرته على التحكم في رسغه، فيستطيع إيصال الملعقة إلى فمه بثبات وسهولة. وعند بلوغه الشهر الثامن عشر نجد أن الطفل يستطيع رفع ذراعه عندما يستعمل الملعقة، ويستطيع تدوير رسغه لإيصال الطعام إلى فمه. وبذلك نجد أن تلويث الطفل لثيابه بالطعام يكون قليلا جدًّا مقارنة بالمراحل الأولى من تناول الطعام بنفسه.
إن القدرة على مسك الأشياء الدقيقة أو الصغيرة Refined pincer grasp يكتمل تطورها في السنة الأولى وبذلك تكون الأطعمة التي يمكنه مسكها بالأصابع finger food سهلة ومفضلة أكثر في هذه المرحلة، ولذا يجب تقديم الأطعمة بهذه الطريقة في معظم وجباته "أمثلة في الجدول1". ويجب تجنب الأطعمة التي تتسبب في إحداث غصة chocking لصغار الأطفال، وخصوصا من هم في سن ما قبل المدرسة، حيث يكونون أكثر عرضة للغصة بالطعام، وقد يتسبب ذلك في موت البعض نتيجة تناول قطعة صغيرة من الطعام، ويكون الأطفال دون سن الثانية أكثر تاثرا بذلك. ومن أمثله هذه الأطعمة النقانق والحلويات القاسية والمكسرات والعنب. ويستعمل الأطفال أصابعهم لوضع الطعام في الملعقة حتى وإن كان سهل الحمل بالملعقة.
الجدول 1- الأطعمة المناسبة لصغار الأطفال الذين يمتازون بالقدرة على مسك الأشياء الدقيقة وفي الشهر الخامس عشر يستطيع الأطفال استخدام الكأس، إلا أنهم يجدون صعوبة في رفعه وإنزاله، كما نجد أنهم أصبحوا يتقنون حركة المضغ الدائرية والتي بدأت في السنة الأولى، كما نجد أن المقدرة على مضغ الأطعمة الصلبة والمحتوية على الألياف تزيد خلال السنوات الأولى حتى بلوغهم سن المدرسة، وأن مهاراتهم العضلية المرتبطة بالمخ قد نمت وتطورت. فالطفل قد تطور من استخدام أصابعه ويديه في تناول طعامه إلى استخدام أدوات الأكل كالملعقة وغيرها. فحركاته في البداية كانت غير متناسقة ومرتبكة وثقيلة، إلا أنها تطورت وأصبحت متناسقة ومنظمة، فهو يستطيع أن يضع الملعقة في فمه. وهكذا نجد بأن الوقت والتمرين مهمان وضروريان لتطوير وتحسين مهاراته هذه، ولكن عندما يكون متعبا أو هناك استعجال من طرف آخر فقد يعود إلى الأكل بيديه وأصابعه وبصورة غير منظمة، ولكن البعض الوقت فقط.

وخلال السنة الثانية من عمر الطفل يبدأ معدل النمو بالبطء، فيزيد وزن الطفل من حوالي 2.5 كيلو غرام إلى 5 كيلو غرامات، ويزيد طوله من 7.5 إلى 12 سنتيمترا في هذه السنة. وبناء على ذلك فالطفل يحتاج إلى كميات أقل من الطعام لكل كيلو غرام من وزنه بخلاف ما كان عليه خلال فترة الرضاعة.
كما أن عملية الإثغار dentition تمتد خلال مرحلة الطفولة في السنة الثانية والسنة الثالثة من عمره، وعندما تظهر الأرحاء الخلفية يصبح الطفل قادرا على المضغ بسهولة أكثر، ويمكن إضافة الأطعمة التي تحتاج إلى مضغ في هذه المرحلة، إذ تنمي هذه الأطعمة من قدرات الأرحاء وتقويها، مثل: قطع صغيرة من الدجاج، أو الخضراوات.
إن سنين ما قبل المدرسة هي المرحلة التي تسبق بداية الدراسة الرسمية للأطفال، وهي تمتد من عمر السنة إلى عمر الخمس سنوات، وخلال هذه السنوات يستمر الأطفال بالنمو واكتساب سلوك وعادات جديدة تتعلق بالغذاء. وإلقاء نظرة على نمو الأطفال جسميا وعقليا في هذه المرحلة يسهم في تفهم ومعرفة وتطور قدراتهم السلوكية في الغذاء، فنجد أن معدل النمو يستمر بطيئا وغير متساوٍ بعض الشيء خلال هذه السنوات.
فالطفل في سن ما قبل المدرسة يزيد وزنه بمعدل 1.8 كيلو غرام في السنة ويزيد طوله بمقدار 6.3 سنتيمترات في السنة، وتنمو عظامه وعضلاته أكثر وتصبح أقوى. ونجد أن شكل الطفل، الذي كان يبتسم بالسمنة والامتلاء، يتحول إلى شكل أقل امتلاء، وقد يبدو ضعيفا في معظم الحالات، وهذا يرجع إلى أن نسبة الطول إلى الوزن كبيرة، فهو يزيد في طوله أكثر مما يزيد في وزنه، ولهذا نجد أن معظم الأمهات يقلقن على أولادهن، ويتوهمن أنهم أصبحوا ضعافا وأنهم لا يأكلون. فإذا تفهمت الأم أن هذا التغيير طبيعي، وعرفت أسبابه فليس هناك من داع للقلق.
كما يستمر نمو الطفل وقدرته على التحكم في عضلاته ابتداء من تطور الحركات الكبيرة magor motor development، مثل تحريك الأطراف كوحدة واحدة، وتحريك الرأس في الشهور الأولى. ثم تتطور قدراته الحركية لتصل إلى التطور الحركي الدقيق fine motor development عندما يبلغ السنة الرابعة أو الخامسة من عمره مثل استخدام أدوات في الأكل.
ويلاحظ أيضا أن الطفل في هذا السن لديه الكثير من الطاقة، فهو دائما نشيط ويتحرك في كل أرجاء المنزل، ولذا نجد أنه يحتاج إلى مقدار من الكالوري يتساوى في كميته مع كمية الطاقة التي يبذلها في الحركة واللعب، ولهذا فإن إعطاءه وجبات صغيرة ومتعددة وذات قيمة غذائية عالية سوف تغطي احتياجاته من الكالوري، بالإضافة إلى إعطائه عناصر غذائية مفيدة.
الكتاب: الغذاء والتغذية و عدد الأجزاء: 1 و الناشر: أكاديميا
المؤلف: عبد الرحمن عبيد عوض مصيقر
المصدر : المكتبة الشاملة
The text below is a translation from google translate where it is possible to have many errors, please do not use this translation as a reference, and take a reference from the Arabic text above. thanks.

Feeding infants and young childrenSkills Food Feeding Skills...Nutrition Skills Feeding Skills :

The child's physical growth rate will also be reflected in eating skills alone. Children learn to eat alone during their second year of life. The 15-month-old child may find it difficult to carry food with a spoon and then spoon the spoon into his mouth without contaminating his clothes. Lack of ability to control his wrist. But when he reaches the second year of his life we ​​find that he rarely pollutes his clothes with food, when completed by the sixteenth month to seventeenth ability to control the wrist, he can deliver the spoon to his mouth firmly and easily. By the time he reaches the age of eighteen, the child can lift his arm when he uses the spoon and can rotate his wrist to deliver food to his mouth. Thus, the contamination of the child's clothing with food is very little compared to the first stages of eating himself.
Refined pincer grap is completed in the first year, so finger food is easier and more preferred at this stage, so foods should be served this way in most of his meals "Examples in Table 1". Choking foods should be avoided for young children, especially pre-schoolers, who are more likely to eat food. This may cause some to die as a result of eating a small piece of food, and children under 2 years of age will be more affected. Examples of such foods are sausages, hard sweets, nuts and grapes. Children use their fingers to put food in the spoon, even if it is easy to carry with a spoon.
Table 1. Foods suitable for young children who have the ability to hold delicate objects
In the fifteenth month, children can use the cup, but they find it difficult to lift it down. They also have mastered the process of circular chewing, which began in the first year, and the ability to chew solid foods containing fiber increases during the first years until they reach school age , And that their muscular skills associated with the brain have grown and developed. The child has evolved from the use of his fingers and hands in eating food to the use of eating tools such as spoons and others. His movements at the beginning were inconsistent, confused and heavy, but they evolved and became consistent and organized, he could put the spoon in his mouth. Thus, time and exercise are important and necessary to develop and improve these skills, but when he is tired or there is a rush from another party he may return to eating with his hands and fingers in an unorganized way, but some time only.
During the second year of life, the growth rate starts slowly, increasing the child's weight from about 2.5 kg to 5 kg, and increasing the length from 7.5 to 12 centimeters this year. Consequently, a child needs less food per kilogram of weight than he did during the lactation period.
The process of dentition extends during childhood in the second and third years of age. When the hindquarters appear, the child is able to chew more easily. The foods that need to be chewed may be added at this stage. These foods develop and strengthen the abilities of the siblings, such as : Small pieces of chicken, or vegetables.
Pre-school years are the pre-school stage for children, ranging from the age of one year to the age of five. During these years children continue to grow and acquire new behaviors and habits related to food. A look at the physical and mental growth of children at this stage contributes to the understanding, knowledge and development of their behavioral abilities in food. Growth rates continue to be slow and somewhat uneven during these years.
A pre-school child weighs 1.8 kilograms per year and increases by 6.3 centimeters per year, and his or her bones and muscles grow stronger and stronger. The shape of the child, who smiled fat and full, turns into a less full form, and may appear weak in most cases, because the length to weight is large, it increases the length more than the weight, so most mothers find On their children, and fantasize that they have become weak and that they do not eat. If the mother understands that this change is normal and knows its causes, there is no need to worry.
The child's growth and ability to control his muscles continue from the development of large movements of magor motor development, such as moving the limbs as a unit and moving the head in the first months. And then develops its kinetic abilities to reach the fine motor development when the fourth year or five years of age, such as the use of tools in eating.
It is also noted that the child at this age has a lot of energy, it is always active and moving around the house, and therefore it needs to amount of calorie is equal in quantity with the amount of energy in motion and play, so it is given small meals and multiple nutritional value High will cover his caloric needs, in addition to giving him useful nutrients.


Related Post:




0 Response to "Feeding infants and young children Skills Food Feeding Skills المهارات الأغذية مهارات الإطعام"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel