Feeding infants and young children Skills Food Feeding Skills المهارات الأغذية مهارات الإطعام
Sunday, April 5, 2020
Add Comment
المهارات الأغذية "مهارات الإطعام Feeding infants and young children Skills Food Feeding Skills
...
المهارات الغذائية "مهارات الإطعام
إن
معدل النمو الجسدي للطفل سوف ينعكس أيضا على مهارات تعلم الأكل بمفرده، فالأطفال
يتعلمون تناول الطعام بمفردهم خلال السنة الثانية من حياتهم، والطفل الذي يبلغ 15
شهرا من عمره قد يجد صعوبة في حمل الطعام بالملعقة ثم إيصال الملعقة إلى فمه دون
تلويث ثيابه، وذلك بسبب نقص القدرة على التحكم في رسغه. ولكن عند بلوغه السنة
الثانية من عمره نجد أنه نادرا ما يلوث ثيابه بالطعام، إذ تكتمل عند بلوغه الشهر
السادس عشر إلى السابع عشر قدرته على التحكم في رسغه، فيستطيع إيصال الملعقة إلى
فمه بثبات وسهولة. وعند بلوغه الشهر الثامن عشر نجد أن الطفل يستطيع رفع ذراعه
عندما يستعمل الملعقة، ويستطيع تدوير رسغه لإيصال الطعام إلى فمه. وبذلك نجد أن
تلويث الطفل لثيابه بالطعام يكون قليلا جدًّا مقارنة بالمراحل الأولى من تناول
الطعام بنفسه.
إن
القدرة على مسك الأشياء الدقيقة أو الصغيرة Refined pincer grasp
يكتمل تطورها في السنة الأولى وبذلك تكون الأطعمة التي يمكنه مسكها بالأصابع finger food
سهلة ومفضلة أكثر في هذه المرحلة، ولذا يجب تقديم الأطعمة بهذه الطريقة في معظم
وجباته "أمثلة في الجدول1". ويجب تجنب الأطعمة التي تتسبب في إحداث غصة chocking
لصغار الأطفال، وخصوصا من هم في سن ما قبل المدرسة، حيث يكونون أكثر عرضة للغصة
بالطعام، وقد يتسبب ذلك في موت البعض نتيجة تناول قطعة صغيرة من الطعام، ويكون
الأطفال دون سن الثانية أكثر تاثرا بذلك. ومن أمثله هذه الأطعمة النقانق والحلويات
القاسية والمكسرات والعنب. ويستعمل الأطفال أصابعهم لوضع الطعام في الملعقة حتى
وإن كان سهل الحمل بالملعقة.
الجدول
1- الأطعمة المناسبة لصغار الأطفال الذين يمتازون بالقدرة على مسك الأشياء الدقيقة وفي
الشهر الخامس عشر يستطيع الأطفال استخدام الكأس، إلا أنهم يجدون صعوبة في رفعه
وإنزاله، كما نجد أنهم أصبحوا يتقنون حركة المضغ الدائرية والتي بدأت في السنة
الأولى، كما نجد أن المقدرة على مضغ الأطعمة الصلبة والمحتوية على الألياف تزيد
خلال السنوات الأولى حتى بلوغهم سن المدرسة، وأن مهاراتهم العضلية المرتبطة بالمخ
قد نمت وتطورت. فالطفل قد تطور من استخدام أصابعه ويديه في تناول طعامه إلى
استخدام أدوات الأكل كالملعقة وغيرها. فحركاته في البداية كانت غير متناسقة
ومرتبكة وثقيلة، إلا أنها تطورت وأصبحت متناسقة ومنظمة، فهو يستطيع أن يضع الملعقة
في فمه. وهكذا نجد بأن الوقت والتمرين مهمان وضروريان لتطوير وتحسين مهاراته هذه،
ولكن عندما يكون متعبا أو هناك استعجال من طرف آخر فقد يعود إلى الأكل بيديه
وأصابعه وبصورة غير منظمة، ولكن البعض الوقت فقط.
وخلال
السنة الثانية من عمر الطفل يبدأ معدل النمو بالبطء، فيزيد وزن الطفل من حوالي 2.5
كيلو غرام إلى 5 كيلو غرامات، ويزيد طوله من 7.5 إلى 12 سنتيمترا في هذه السنة.
وبناء على ذلك فالطفل يحتاج إلى كميات أقل من الطعام لكل كيلو غرام من وزنه بخلاف
ما كان عليه خلال فترة الرضاعة.
كما
أن عملية الإثغار dentition
تمتد خلال مرحلة الطفولة في السنة الثانية والسنة الثالثة من عمره، وعندما تظهر
الأرحاء الخلفية يصبح الطفل قادرا على المضغ بسهولة أكثر، ويمكن إضافة الأطعمة
التي تحتاج إلى مضغ في هذه المرحلة، إذ تنمي هذه الأطعمة من قدرات الأرحاء
وتقويها، مثل: قطع صغيرة من الدجاج، أو الخضراوات.
إن
سنين ما قبل المدرسة هي المرحلة التي تسبق بداية الدراسة الرسمية للأطفال، وهي
تمتد من عمر السنة إلى عمر الخمس سنوات، وخلال هذه السنوات يستمر الأطفال بالنمو
واكتساب سلوك وعادات جديدة تتعلق بالغذاء. وإلقاء نظرة على نمو الأطفال جسميا
وعقليا في هذه المرحلة يسهم في تفهم ومعرفة وتطور قدراتهم السلوكية في الغذاء،
فنجد أن معدل النمو يستمر بطيئا وغير متساوٍ بعض الشيء خلال هذه السنوات.
فالطفل
في سن ما قبل المدرسة يزيد وزنه بمعدل 1.8 كيلو غرام في السنة ويزيد طوله بمقدار
6.3 سنتيمترات في السنة، وتنمو عظامه وعضلاته أكثر وتصبح أقوى. ونجد أن شكل الطفل،
الذي كان يبتسم بالسمنة والامتلاء، يتحول إلى شكل أقل امتلاء، وقد يبدو ضعيفا في
معظم الحالات، وهذا يرجع إلى أن نسبة الطول إلى الوزن كبيرة، فهو يزيد في طوله
أكثر مما يزيد في وزنه، ولهذا نجد أن معظم الأمهات يقلقن على أولادهن، ويتوهمن
أنهم أصبحوا ضعافا وأنهم لا يأكلون. فإذا تفهمت الأم أن هذا التغيير طبيعي، وعرفت
أسبابه فليس هناك من داع للقلق.
كما
يستمر نمو الطفل وقدرته على التحكم في عضلاته ابتداء من تطور الحركات الكبيرة magor motor development، مثل تحريك الأطراف كوحدة واحدة، وتحريك
الرأس في الشهور الأولى. ثم تتطور قدراته الحركية لتصل إلى التطور الحركي الدقيق fine motor development عندما يبلغ السنة الرابعة أو الخامسة من
عمره مثل استخدام أدوات في الأكل.
ويلاحظ
أيضا أن الطفل في هذا السن لديه الكثير من الطاقة، فهو دائما نشيط ويتحرك في كل
أرجاء المنزل، ولذا نجد أنه يحتاج إلى مقدار من الكالوري يتساوى في كميته مع كمية
الطاقة التي يبذلها في الحركة واللعب، ولهذا فإن إعطاءه وجبات صغيرة ومتعددة وذات
قيمة غذائية عالية سوف تغطي احتياجاته من الكالوري، بالإضافة إلى إعطائه عناصر
غذائية مفيدة.
الكتاب: الغذاء
والتغذية و عدد الأجزاء: 1 و الناشر: أكاديميا
المؤلف:
عبد الرحمن عبيد عوض مصيقر
المصدر :
المكتبة الشاملة
The
text below is a translation from google translate where it is possible to have
many errors, please do not use this translation as a reference, and take a
reference from the Arabic text above. thanks.
Feeding infants and young childrenSkills Food Feeding Skills...Nutrition Skills Feeding Skills :
The
child's physical growth rate will also be reflected in eating skills alone.
Children learn to eat alone during their second year of life. The 15-month-old
child may find it difficult to carry food with a spoon and then spoon the spoon
into his mouth without contaminating his clothes. Lack of ability to control
his wrist. But when he reaches the second year of his life we find that he
rarely pollutes his clothes with food, when completed by the sixteenth month to
seventeenth ability to control the wrist, he can deliver the spoon to his mouth
firmly and easily. By the time he reaches the age of eighteen, the child can
lift his arm when he uses the spoon and can rotate his wrist to deliver food to
his mouth. Thus, the contamination of the child's clothing with food is very
little compared to the first stages of eating himself.
Refined
pincer grap is completed in the first year, so finger food is easier and more
preferred at this stage, so foods should be served this way in most of his
meals "Examples in Table 1". Choking foods should be avoided for
young children, especially pre-schoolers, who are more likely to eat food. This
may cause some to die as a result of eating a small piece of food, and children
under 2 years of age will be more affected. Examples of such foods are
sausages, hard sweets, nuts and grapes. Children use their fingers to put food
in the spoon, even if it is easy to carry with a spoon.
Table
1. Foods suitable for young children who have the ability to hold delicate
objects
In
the fifteenth month, children can use the cup, but they find it difficult to
lift it down. They also have mastered the process of circular chewing, which
began in the first year, and the ability to chew solid foods containing fiber
increases during the first years until they reach school age , And that their
muscular skills associated with the brain have grown and developed. The child
has evolved from the use of his fingers and hands in eating food to the use of
eating tools such as spoons and others. His movements at the beginning were
inconsistent, confused and heavy, but they evolved and became consistent and
organized, he could put the spoon in his mouth. Thus, time and exercise are
important and necessary to develop and improve these skills, but when he is
tired or there is a rush from another party he may return to eating with his
hands and fingers in an unorganized way, but some time only.
During
the second year of life, the growth rate starts slowly, increasing the child's
weight from about 2.5 kg to 5 kg, and increasing the length from 7.5 to 12
centimeters this year. Consequently, a child needs less food per kilogram of
weight than he did during the lactation period.
The
process of dentition extends during childhood in the second and third years of
age. When the hindquarters appear, the child is able to chew more easily. The
foods that need to be chewed may be added at this stage. These foods develop
and strengthen the abilities of the siblings, such as : Small pieces of
chicken, or vegetables.
Pre-school
years are the pre-school stage for children, ranging from the age of one year
to the age of five. During these years children continue to grow and acquire
new behaviors and habits related to food. A look at the physical and mental
growth of children at this stage contributes to the understanding, knowledge
and development of their behavioral abilities in food. Growth rates continue to
be slow and somewhat uneven during these years.
A
pre-school child weighs 1.8 kilograms per year and increases by 6.3 centimeters
per year, and his or her bones and muscles grow stronger and stronger. The
shape of the child, who smiled fat and full, turns into a less full form, and
may appear weak in most cases, because the length to weight is large, it
increases the length more than the weight, so most mothers find On their
children, and fantasize that they have become weak and that they do not eat. If
the mother understands that this change is normal and knows its causes, there
is no need to worry.
The
child's growth and ability to control his muscles continue from the development
of large movements of magor motor development, such as moving the limbs as a
unit and moving the head in the first months. And then develops its kinetic
abilities to reach the fine motor development when the fourth year or five
years of age, such as the use of tools in eating.
It
is also noted that the child at this age has a lot of energy, it is always
active and moving around the house, and therefore it needs to amount of calorie
is equal in quantity with the amount of energy in motion and play, so it is
given small meals and multiple nutritional value High will cover his caloric
needs, in addition to giving him useful nutrients.
0 Response to "Feeding infants and young children Skills Food Feeding Skills المهارات الأغذية مهارات الإطعام"
Post a Comment