بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

Feeding infants and young children Child development and development from birth to the fifth year تغذية الرضع وصغار الأطفال , نمو وتطور الطفل منذ الولادة وحتى السنة الخامسة

تغذية الرضع وصغار الأطفال , نمو وتطور الطفل منذ الولادة وحتى السنة الخامسة Feeding infants and young children

Child development and development from birth to the fifth year

...

تغذية الرضع وصغار الأطفال:

الدكتورة رفيدة حسين خاشقجي:

نمو وتطور الطفل منذ الولادة وحتى السنة الخامسة:

ينمو الرضع بصورة سريعة خلال السنة الأولى من العمر أكثر من أي فترة لاحقة، وهذا يعكس مباشرة حالتهم ووضعهم الغذائي، ويعتبر من أهم المقاييس أو المعايير المستخدمة في تقييم حالتهم الغذائية، حيث نجد أن وزن المولود يتضاعف ببلوغه شهره الرابع أو الخامس، فهو يزيد من 3 إلى 6 كيلو غرامات، ثم ليبلغ ثلاثة أمثال وزنه عند الميلاد في تمام السنة الأولى من العمر فإذا فرضنا أن هناك طفلا عمره عشر سنوات وينمو بهذه السرعة، فإن وزن هذا الطفل سوف يزيد من 32 على 95 كيلو غرام خلال عام واحد. ولذلك نجد بنهاية السنة الأولى أن معدل النمو يسير ببطء فنجد أن وزن الطفل بين السنة الأولى والسنة الثانية يزيد بمعدل كيلو غرامين فقط. أما بالنسبة للطفل الذي يرضع رضاعة طبيعية من الثدي فيزيد وزنه من 120 إلى 180 غراما في الأسبوع خلال الشهر الأول، ومن 180 إلى 240 غراما في الأسبوع خلال الأشهر الثلاثة التالية، علما أن هذه الأرقام قد تتفاوت من طفل إلى آخر.
إن هذا النمو الهائل يمثل محصلة النمو المختلفة لجميع الأعضاء الداخلية، فمثلا نجد أن نمو المخ يستمر حتى الشهر العاشر بعد الولادة. ولهذا يحق القول إن هناك العديد من الفترات الحرجة أو الخطرة في الفترة الأولى من حياة الطفل.
إن السنة الأولى بعد الولادة واحدة من التغييرات الهامة في حياة الرضيع فالرضع يتطورون من مواليد لا يستطيعون التحكم في حركة رؤوسهم إلى رضع يستطيعون رفع الجذع والوقوف، ومن ثم يخطون خطوات ويمشون.
كما يتطور الرضع في تغذيتهم من الحصول على الغذاء عن طريق المص الإنعكاسي reflexive suck إلى حمل الطعام بأصابعهم. كما تنمو لديهم الحركات الإرادية واللاإرادية للسان والشفاه والفك ويبدوأن بالمضغ. وعند بلوغهم السنة الأولى يبداون بإطعام أنفسهم ويستطيعون الشرب من الكوب مع القليل من المساعدة. وبعد الطعام ضروريا لحصول التطورات المرحلية، وتساعد إضافة الأطعمة المختلفة الملمس والمتنوعة على تعلم الأطفال مهارات جديدة، كما تساعد تغذيتهم في جو من المحبة والرعاية على تكوين الثقة والأمان لديهم.
وتتسم الفترة ما بين مرحلة الرضاعة ومرحلة المراهقة وبدء البلوغ ببطء النمو، وهي بعكس السنة الأولى من عمر الرضيع والتي تتسم بالنمو السريع. وفي هذه الفترة يكتسب الطفل المهارات التي تمنحه الاعتماد على النفس والاستقلال في الأكلن وتطور ونشأة ما يفضله شخصيا من الطعام، ويتعلم الطفل في سن ما قبل المدرسة التحكم في وظائف الجسم والتفاعل مع الآخرين، والتصرف بسلوك اجتماعي مقبول. إلا أن الاختلافات الفردية بين الأطفال في هذه المرحلة تبدو واضحة وملحوظة أكثر، وذلك في معدل درجة النمو، ونماذج الأنشطة، والمتطلبات الغذائية، وتطور ونمو الشخصية وتناول الطعام.
إن كتلة العضلات تمثل النسبة الأكثر من وزن مكونات الجسم الأخرى في سن ما قبل المدرسة، فالأطفال يصبحون أضعف عندما يكبرون أما كمية الدهون فتصبح أقل، وبالرغم من ذلك تبقى للإناث طبقات داخلية من الدهون أكثر من الذكور.
ويكتمل نمو حوالي 75% من المخ في السنة الثانية، وفيما بين السنة السادسة والعاشرة يكتمل نمو المخ نهائيا. وينتج عن ذلك نقص في حجم الرأس بالنسبة لحجم الجسم. وتشبه نسب السوائل في جسم الطفل النسب الموجودة في جسم الفرد البالغ عندما يبلغ الطفل حوالي السنة الثانية أو السنة الثالثة من عمره، كما يصبح الانتقال السريع في السوائل ما بين الأحياز الداخلية والخارجية قليل الحدوث، وبذا يكون الطفل أقل عرضة للإصابة بالجفاف مقارنة بالرضيع. وتستمر السوائل الخارجية بالانخفاض، في حين تزيد السوائل الداخلية، وذلك بسبب نمو خلايا جديدة. وتبلغ نسبة السوائل في جسم الطفل 59% مقارنة بـ 64% في جسم الذكر البالغ.
إن نمو العظام ينتج عن استطالة الأرجل، ومن طبيعة خلايا العظام الديناميكية، مما يجعل الخلايا في حالة تجديد مستمر، وذلك عن طريق تفكك وتجدد الكولاجين، وإضافة وفقدان المعادن وتنشأ الزيادة في طول الجسم عن طريق ارتشاق العظام وإعادة تشكيلها، فيظهر الطفل في سن المدرسة بأرجله الطويلة أكثر رشاقة من الطفل في سن ما قبل المدرسة.
الكتاب: الغذاء والتغذية و عدد الأجزاء: 1 و الناشر: أكاديميا
المؤلف: عبد الرحمن عبيد عوض مصيقر
المصدر : المكتبة الشاملة
The text below is a translation from google translate where it is possible to have many errors, please do not use this translation as a reference, and take a reference from the Arabic text above. thanks.

Feeding infants and young childrenChild development and development from birth to the fifth year...Infant and young child nutrition:Dr. Rufaida Hussein Khashoggi:

Child development and development from birth to the fifth year:
Infants grow rapidly during the first year of life more than any subsequent period, and this directly reflects their condition and nutritional status, and is one of the most important criteria or criteria used in the assessment of their nutritional status, where the weight of the baby doubles by the fourth or fifth month, To 6 kg, and then to triple the weight at birth at the first year of age If we assume that there is a child of ten years and grow so quickly, the weight of this child will increase from 32 to 95 kg within one year. Therefore, by the end of the first year, the growth rate is moving slowly. We find that the weight of the child between the first year and the second year increases by only one kilogram. For breastfed infants, they weigh 120 to 180 grams per week during the first month and from 180 to 240 grams per week over the next three months. These may vary from child to child.
This phenomenal growth represents the sum of different growth of all internal organs, for example, brain growth continues until the tenth month after birth. There are therefore many critical or dangerous periods in the first period of a child's life.
The first year after birth is one of the important changes in the baby's life. Babies are developing baby boomers who can not control the movement of their heads to babies who can lift their trunk and stand, and then take steps and walk.
As infants develop their nutrition, they get food through reflexive sucking to carry food with their fingers. They also grow voluntary and involuntary movements of the tongue, lips and jaw, and seem to chew. When they reach the first year, they start feeding themselves and can drink from the cup with little help. Food is necessary for progress, and the addition of different, diverse foods helps children learn new skills, and their nutrition helps them to build confidence and safety.
The period between infancy and adolescence and the onset of puberty is slow to grow, unlike the first year of life, which is characterized by rapid growth. During this period, the child acquires the skills that self-reliance, independence of eating, development and development of his or her personal preferences give him. The pre-school child learns to control body functions, interact with others, and behave in an acceptable social manner. However, individual differences among children at this stage appear to be more visible and noticeable, in the rate of growth, activity patterns, dietary requirements, personality development and growth and eating.
Muscle mass represents the highest proportion of other body weight in pre-school age. Children become weaker when they grow up, but the amount of fat becomes less. However, females have more fat inner layers than males.
The growth of about 75% of the brain is completed in the second year, and between the sixth and tenth years, brain growth is complete. This results in a decrease in head size relative to body size. The fluid ratios in the child's body are similar to those in the adult's body when the child is about 2 years or 3 years old. Rapid fluid transport between the internal and external areas becomes less frequent, so the child is less likely to be dehydrated than the infant. External fluids continue to decrease, while internal fluids increase, due to the growth of new cells. The proportion of fluid in the child's body is 59% compared to 64% in the body of the adult male.
Bone growth is caused by elongation of the legs, and by the nature of the dynamic bone cells, which makes the cells in a state of constant renewal, through the disintegration and regeneration of collagen, and the addition and loss of minerals and the increase in body length arises by bone resorption and remodeling, showing school-age children with legs Longer agility than a pre-school child.


Related Post:




0 Response to "Feeding infants and young children Child development and development from birth to the fifth year تغذية الرضع وصغار الأطفال , نمو وتطور الطفل منذ الولادة وحتى السنة الخامسة "

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel