بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

أسماء الكناية Names of the denomination

أسماء الكناية

أسماءُ الكنايةِ هي َ ألفاظٌ مبهمَةٌ يُكنّى بها عن مُبهَمٍ من عدَدٍ أو حديثٍ أو فعلٍ. وهي "كم وكذا وكأيَّنْ وكيْتَ وذَيتَ".  فـ (كمْ) ،على وجهين: إستفهامية، وهي ما يُكنى بها عن عَدَدٍ مُبهمٍ يُرادُ تعيينُهُ، نحو "كمْ علماً تعرِف؟ " وخَبريَّةٌ، وهي ما يكنى بها عن العدد الكثير على جِهَةَ الإخبار، نحو "كمْ كتابٍ عندي؟ "، أي عندي كتُبٌّ كثيرةٌ.
و (كذا) يُكنى بها عن عددٍ مُبهَمٍ، نحو "قلتُ كذا، وفعلتُ كذا، وعن المفردِ، نحو "جئتُ يومَ كذا".
والغالبُ فيها أن تُستعمَلَ مُكرَّرةً بالعطفِ، نحو "عندي كذا وكذا كتاباً"، ويَقِلُّ استعمالُها مُفردةً، أو مُكرَّرةً بلا عطف.
وهي في الأصلِ مُركبةٌ من كافِ التّشبيهِ و"ذا" الإشاريّةِ، لكنها الآن تعتبرُ كلمةً واحدةً.

و (كأيِّنْ) مثل "كم" الخبريةِ معنًى، نحو "وكأيِّنْ من آيةٍ في السموات والأرض".
وهي في الأصلِ مُركبةٌ من كاف التَّشبيه و"أيٍّ" ولأن التنوينَ قد صار جزءاً من تركيبها كُتبتْ بالنون. فهي الآن كلمةٌ واحدةٌ. ويجوز أن تُكتبُ "كأيٍ" بحسَبِ أصلِها. ويُقالُ فيها كائِنْ" أيضاً، كقول الشاعر [من الطويل]
وكائِن تَرى من صامتٍ لك مُعْجِبٍ ... زِيادتُه أو نَقْصُهُ في التَّكلمِ
(ولكم وكذا وكأين أحكام نذكرها في مبحث التمييز، في الجزء الثالث من هذا الكتاب) .
و (كَيْتَ وذَيْتَ) يُكنى بهما عن الجملة، قولاً كانت أو فعلاً، كما يُكنى بفُلانِ وفلانةَ عن أعلام العقلاء. وقيلَ "يُكنى بكيتَ عن جملةِ القولِ، وبذَيْتَ عن جملةِ الفعلِ".
ولا تُستعملانِ إلا مُكرّرتينِ، بالعطف أو بدونه. والأوّلُ أكثرُ، نحو "قلتُ كيْتَ وكيْتَ، وفعلتُ ذيْتَ وذْيتَ".

المصدر : جامع الدروس العربية.




The text below is a translation from google translate where it is possible to have many errors, please do not use this translation as a reference, and take a reference from the Arabic text above. thanks.

Names of the denomination
The nouns of the pronoun are vague words in which they are expressed by a vague number, talk or action. "How much, how much, how, where, how, and what." (Qm), on two sides: an inspirational, which is based on a vague number intended to be appointed, about "how much knowledge you know?" And the news, which is attributed to the number on the news, about "how much book I have?", I have Many books.
And (such) by a vague number, about "I said so, and did so, and the singular, about" I came this day. "

And most often use the repetitive affection, towards "I have such and such a book", and the use of a single, or repeated without sympathy.

It is originally a composite of the metaphor and the "indicative", but is now considered a single word.



And (kain) such as the "km" of the meaning of the word, towards "and a sign of the verse in the heavens and the earth."

It is originally a vehicle of sufficient analogy and "any" and because the tannin has become part of its composition written in the nun. It is now a word. A "kay" may be written according to its origin. An object is said "also, as the poet [of the long]
And the object you see from silent to you admire ... Increase or lack of speaking

(And you as well as some provisions we mention in the study of discrimination, in the third part of this book).

And (Kate and Zeit) to take them from the sentence, say it or actually, as he was Bflan and Vlana about the flags of the wise. It was said, "I was crying for the sentence, and I gave the whole sentence."

And do not use only duplicates, with or without affection. And the first more, towards "I said Kate and Kate, and I did that and gave."...

Related Post:

%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%B9%D8%AF %D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A%D8%A9



Related Posts

0 Response to "أسماء الكناية Names of the denomination"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel