Economic and social factors affecting food consumption Travel and tourism العوامل الاقتصادية والاجتماعية المؤثرة في استهلاك الغذاء السفر والسياحة
Monday, April 6, 2020
Add Comment
العوامل الاقتصادية والاجتماعية المؤثرة في استهلاك الغذاء 16- السفر والسياحة Economic and social factors affecting food consumption 16. Travel and tourism
عندما
يسافر الإنسان إلى إحدى الدول البعيدة عن موطنه، فإن أول تماس له بالبلد الجديد
يتأتى من خلال تناول الوجبات الشعبية في البلد التي يزورها. وتختلف الأطعمة
السائدة في مختلف بلاد العالم من حيث مكوناتها وطعمها واستعمال التوابل في تحضيرها
وطريقة طهيها وتقديمها. وبالرغم من أن الفنادق الكبرى تعمل على توفير الأطعمة
التقليدية في أي بلد في العالم، إلا أن السائح أو الزائر غالبا ما يفضل تناول
الأطباق والأطعمة الوطنية.
وبفضل
ارتفاع دخل الفرد في بعض الدول العربية مثل دول الخليج العربي، تنشط السياحة
الخارجية خاصة خلال فصل الصيف، حيث يغادر عدد كبير من سكان الخليج بلادهم لقضاء
فصل الصيف في الولايات المتحدة الأميركية أو دول أوروبا أو الدول العربية المعتدلة
المناخ مثل مصر ولبنان وتونس والمغرب. ونتيجة للاختلاط بهذه الشعوب يكتسب المسافر
بعض العادات الغذائية الجديدة، ويعتاد على تناول أطعمة جديدة قد تكون غير معروفة
في بلده الأصلي. وإذا ما أعجبته فإنه قد يسأل عن طريقة إعدادها وطهيها ليقوم
بتحضيرها عند عودته لبلده. وتحدث هذه الظاهرة بصفة خاصة عند سفر السيدات إلى الدول
الأخرى. ولا ينفي ذلك إصرار بعض المسافرين للسياحة على إعداد أطعمتهم الوطنية
بأنفسهم، وقد يدفعهم ذلك إلى قضاء إجازتهم في الشقق المفروشة بدلا من الفنادق، مما
يمنعهم من التعرف على الجديد من الأطعمة الشهية.
وفي
نفس الوقت تعتبر بعض البلاد العربية من بلاد الجذب السياحي، إذ يقوم أعداد كبيرة
من رجال الأعمال بزيارة هذه الدول بحثا عن الصفقات التجارية المربحة، كما يحضر
الملايين من السائحين إلى مصر وتونس والمغرب لزيارة المعالم الأثرية والاستمتاع
بالمناخ المعتدل صيفا وشتاء. وقد أدى ذلك على قيام صناعات غذائية وفندقية متقدمة
لتوفير الأغذية المناسبة للزائرين بما يتوافق مع عاداتهم الغذائية. وتدريجيا بدأ
أبناء هذه البلاد في اكتساب المهارة في إعداد هذه الأطعمة التي بدأت تنتشر تدريجيا
في بلاد الجذب السياحي العربية.
وهكذا
نرى أن للسفر والسياحة أهمية خاصة في تحديد نوعية الأغذية في المنطقة العربية سواء
بين أبناء هذه الدول الذين يسافرون للسياحة إلى مختلف مناطق العالم أو من السائحين
ورجال الأعمال والعمالة التي تفد بالملايين إلى مختلف مناطق الوطن العربي.
الكتاب: الغذاء
والتغذية و عدد الأجزاء: 1 و الناشر: أكاديميا
المؤلف:
عبد الرحمن عبيد عوض مصيقر
المصدر :
المكتبة الشاملة
The
text below is a translation from google translate where it is possible to have
many errors, please do not use this translation as a reference, and take a
reference from the Arabic text above. thanks.
Economic and social factors affecting food consumption 16. Travel and tourism
When
a person travels to a country away from home, his first contact with the new
country comes through eating popular meals in the country he visits. The foods
that are prevalent in different countries vary in terms of their components and
taste, and the use of spices in their preparation, cooking and presentation.
Although major hotels cater to traditional foods in any country in the world, a
tourist or visitor often prefers to eat national dishes.
Thanks
to high per capita income in some Arab countries such as the Gulf states,
foreign tourism is particularly active during the summer, with many Gulf
residents leaving their country for summer in the United States, Europe or
moderate Arab countries such as Egypt, Lebanon, Tunisia and Morocco. As a
result of mixing with these peoples, the traveler acquires some new dietary
habits and is accustomed to eating new foods that may be unknown in his native
country. If he is impressed, he may be asked how to prepare and cook to prepare
it when he returns to his country. This is especially true when women travel to
other countries. This does not negate the insistence of some travelers on
tourism to prepare their own national food themselves, and may lead them to
spend their vacation in furnished apartments instead of hotels, which prevents
them from identifying the new foods.
At
the same time, some Arab countries are considered tourist attractions. Large
numbers of businessmen visit these countries in search of profitable business
deals. Millions of tourists visit Egypt, Tunisia and Morocco to visit monuments
and enjoy the mild climate in summer and winter. This has led to the
establishment of food industries and an advanced hotel to provide food suitable
for visitors in accordance with their food habits. Gradually, the sons of this
country began to acquire skill in the preparation of these foods, which
gradually spread in the country of Arab tourist attractions.
Thus,
travel and tourism are of particular importance in determining the quality of
food in the Arab region, whether among the people of these countries who travel
to tourism to different regions of the world or tourists, businessmen and
employment that cost millions to different regions of the Arab world.
0 Response to "Economic and social factors affecting food consumption Travel and tourism العوامل الاقتصادية والاجتماعية المؤثرة في استهلاك الغذاء السفر والسياحة"
Post a Comment