بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

food and nutrition surveillance الترصد الغذائي والتغذوي

ثانيا: الترصد الغذائي والتغذوي food and nutrition surveillance

إن الترصد الغذائي والتغذوي food and nutrition surveillance آلية يتم بواسطتها الحصول على المعلومات المتعلقة بوضع الغذاء والتغذية في بلد ما بصفة مستمرة، للتمكم من رصد حالة السكان التغذوية في مناطق في مناطق البلد المختلفة رصدا دقيقا، حتى يمكن اتخاذ التدابير المناسبة كلما دعت الضرورة لذلك.
ويشكل نظام الترصد التغذوي مطلبا أساسيا للسياسة أو الاستراتيجية الوطنية للتغذية، ولا يمكن بدونه تقنين هذه السياسة أو الاستراتجية. ويستعمل هذا النظام بعض المؤشرات indicators المختارة مسبقا، ويعالج المعلومات بناء على نمط سابق التحديد " [4] .
ومع أن المؤشرات الصحية، مثل معدلات الوفيات "mortality rates ومعدلات المراضة morbidity rates، لرصد الوضع الصحي للبلد هو الآن ممارسة عامة، إلا أن الترصد الغذائي والتغذوي لا يعتبر ممارسة وطيدة حتى الآن في معظم البلدان النامية. ومع هذا فإن عددا من بلدان إقليم شرق المتوسط يبحث بجدية الحاجة إلى مثل هذا النظام كمتطلب أساسي للسياسة الوطنية للغذاء والتغذية [4] .

ويخدم نظام الترصد الغذائي والتغذوي الأهداف الآتية [5] :

- تحديد السياسة الغذائية والتخطيط للأمد المتوسط والطويل policy and planning in the medium to long tirm.
- الإنذار المبكر والتدخل للوقاية من المجاعات timelly warning add intervenrton for famine prevention.
- إدارة وتقييم البرامج programme manageement and evaluation.

1- المبادئ الاساسية لنظام الترصد الغذائي والتغذوي [6] :

- يجب أن يتأسس نظام الترصد الغذائي الترصد الغذائي والتغذوي ليخدم المتطلبات من المعلومات اللازمة لاستتباب برامج التدخل لرفع المستوى الغذائي والتغذوي، سواء كانت هذه البرامج مخططة للأمد الطويل أو للإنذار المبكر أو لإدارة وتقييم البرامج.
- إن نظام الترصد الغذائي والتغذوي يجب أن يستخد أنسب المؤشرات الحساسة. ولكي تكون المؤشرات ذات قيمة يجب أن تكون لها الخصائص التالية:
- متخصصة في الأمر المطلوب قياسه specific to what is intented for measurement
- حساسة للتغيير sensitive to change
- يمكن تقسيمها تحت المستوى الوطني تبعا للمناطق الجغرافية، والحالة الاقتصادية والاجتماعية، كذلك تبعا للسن والجنس.
- بسيطة ويسهل الحصول عليها، كما يسهل تفسيرها لغير المتخصصين.

2- الهيكل التنظيمي [4] :


- استخدام النظام المتاح في المجتمع لجمع المعلومات، مثلا من خلال مراكز الرعاية الصحية الأولية أو ما يماثلها في المجتمع.
- وحدة الترصد التغذوي المركزية وأهم وظائفه ما يلي:
- أنها تخدم كحلقة الاتصال بين آلية التخطيط وآلية التنفيذ.
- التخطيط لنظام الترصد الغذائي التغذوي.
- إدارة وتنفيذ النظام في الأماكن المختلفة.
- القيام بمعالجة المعلومات data processing، وتفسير النتائج interpretaion، وتقديم التقارير إلى المستويات الأعلى والأدنى reporting to higher and lower levels of the hietachy

3- الخطوات الأساسية لتصميم نظام الترصد:

يبين الشكل 3 تتباع المعلومات من السكان إلى مستوى صانعي القرار [6]

أ- ملخص الخطوات الأولية قبل البدء في تنفيذ نظام الترصد [6,4]

ويشمل القياسات الأولية "التقييم المبدئي" initial assessment للتعرف على:
- نوع وحجم وتوقيت المشاكل التغذوية.
- الفئات المعرضة للخطر at risk وخصائصها.
- أسباب حدوث سوء التغذية.
- مصادر المعلومات التي يمكن أن يبنى عليها نظام الترصد.

ب- تصميم العينة:

إن العينة العشوائية المتعددة الطبقات stratifed multistage random sample هي نسب أنواع العينات لاختيار الواحدات التي تجمع من خلالها البيانات في نظام الترصد التغذوي.

ج- تصميم التقارير:

تصمم التقارير التي سترفع من وحدات جمع البيانات حتى تصل إلى الوحدة المركزية لنظام الترصد، وعلى أساسها تصمم الاستمارات التي تجمع فيها البيانات. وهذه الطريقة تساعد في الاقتصار على جمع المعلومات المطلوبة ذات القيمة للتعرف على الحالة التغذوية واتخاذ القرار.

د- تصميم نظام جمع البيانات "المعطيات":

يجب أن تستخدم في هذا النظام كل الإمكانات المتاحة التي أصلا تجمع بيانات ثم تضاف إليها أو تعدل البيانات المطلوبة لنظام الترصد التغذوي. وعلى سبيل المثال تستخدم مراكز الرعاية الصحية الأولية "PHC" في جمع البيانات المتعلقة بالصحة، وتستخدم مراكز وزارة الزراعة في جمع البيانات المتعلقة بالغذاء.
وللتأكد من إمكانية جمع البيانات بانتظام يجب تحفيز المجتمع للمشاركة
Community participation.

هـ- تصميم جدول زمني لجمع البيانات وإصدار التقارير:

يجب أن يكون الجدول واقعيا ومتمشيا مع الإمكانات المتاحة حتى لا تتراكم البيانات دون إصدار التقارير، وحتى لا تتراكم التقارير دون اتخاذ القرار.

و تنفيذ العمليات في الميدان:

- تدريب العاملين.
- تأمين الحصول على الأجهزة والإمدادات.
- المراقبة والتحكم في جودة البيانات supervision and qualty control
- اتخاذ التدابير لسرعة نقل البيانات arrangements for data transit

ز- معالجة البيانات data processing:

يجب أن يشمل الناتج من البيانات والذي سيسجل في التقارير النقاط التالية:
- وصف الحالة التغذوية والغذائية الراهنة.
- توضيح الاتجاهات نحو الأحسن أو الأسوأ.
- التنبؤ بالتغيرات الممكن حدوثها في المستقبل.
- توضيح العوامل المختلفة المحددة للحالة التغذوية.
إن البيانات الموضحة في التقارير يجب ألا تختفي في وحدة معالجة البيانات Processing unit بل يجب أن تستمر في الاتجاهين من القاعدة إلى الوحدة المركزية وبالعكس، كما هو موضح في الشكل 4.
ويجب أن لا يغيب عن البال أن الترصد التغذوي ليس قليل التكلفة ولا بسيطا جدا، إذا ما أجري بجدية لغرض محدد. فهو يتطلب جهدا ضخما مستمرا على مدى الزمن لإرساء قواعده وتطويره حتى يصبح جاهزا للعمل تماما.
وقد تمضي سنوات عديدة بين لحظة وصول أول مجموعة من المعطيات وبين الوقت الذي يعمل فيه النظام على الوجه الأكمل كنظام معلومات بين القطاعات للغذاء والتغذية. وهناك ما يبرر الجهد اللازم لإنشاء نظم معلومات تغذوية، حيث أنه الخطوة الأساسية الأولى نحو إرساء أساس راسخ للوقاية. ولا يمكن تنفيذ سياسة وطنية للتغذية من دون نظام تغذوي [4] .
الكتاب: الغذاء والتغذية و عدد الأجزاء: 1 و الناشر: أكاديميا
المؤلف: عبد الرحمن عبيد عوض مصيقر
المصدر : المكتبة الشاملة
The text below is a translation from google translate where it is possible to have many errors, please do not use this translation as a reference, and take a reference from the Arabic text above. thanks.

Measuring the nutritional status of the community
Second: food and nutrition surveillance
Food and nutrition surveillance is a mechanism through which food and nutrition information is obtained in a country on an ongoing basis to enable the monitoring of the nutritional status of the population in areas in different parts of the country, so that appropriate measures can be taken whenever necessary.
A nutrition surveillance system is an essential requirement of national nutrition policy or strategy, without which this policy or strategy can not be codified. This system uses some pre-selected indicators and handles information based on a predefined pattern. "[4]
Although health indicators, such as mortality rates and morbidity rates, to monitor the health status of the country is now a general practice, food and nutrition surveillance is not yet a rigorous practice in most developing countries, yet a number of countries in the Eastern Mediterranean Region Seriously consider the need for such a system as a basic requirement of the national food and nutrition policy [4].
The food and nutrition surveillance system serves the following objectives [5]:
- Determination of food policy and planning for the medium and long term policy and planning in the medium to long tirm.
- Early warning and intervention to prevent famine timelly warning add intervenrton for famine prevention.
- Program management and evaluation program management and evaluation.
1. Basic Principles of the Food and Nutrition Surveillance System [6]:
- The food surveillance system should be based on food and nutrition surveillance to serve the information requirements for the establishment of intervention programs to raise the nutritional and nutritional level, whether planned for long-term, early warning or program management and evaluation.
- The food and nutrition surveillance system should use the most appropriate sensitive indicators. To be valuable, indicators must have the following characteristics:
- Specialized in the command required to measure specific to what is intented for measurement
- Sensitive to change sensitive to change
- They can be subdivided at the national level according to geographic regions, economic and social status, age and gender.
- Simple and easy to obtain, also easy to interpret for non-specialists.
Organizational Structure [4]:
- Use the system available in the community to collect information, for example through primary health care centers or similar in the community.
- Central Nutrition Surveillance Unit and its main functions include:
- It serves as a liaison between the planning mechanism and the implementation mechanism.
- Planning of a nutritional nutrition surveillance system.
- Manage and implement the system in different places.
- Data processing, interpretation of the results, reporting to higher and lower levels of the hietachy
3. Basic steps for designing the surveillance system:
Figure 3 shows information from the population to the level of decision-makers [6]
Summary of the initial steps before the implementation of the surveillance system [6.4]
Initial measurements include an initial assessment to identify:
- Type, size and timing of nutritional problems.
- At-risk groups and their characteristics.
- Causes of malnutrition.
- Sources of information on which the surveillance system can be built.
B. Sample Design:
The stratified multistage random sample is the ratio of sample types to the selection of the units through which the data are collected in the Nutritional Surveillance System.
C. Design reports:
Reports that will be upgraded from data collection units are designed to reach the central unit of the surveillance system, on the basis of which the forms in which the data are collected are designed. This method helps to collect only the required information of value for nutritional status and decision-making.
D - Design of data collection system "Data":
The system should use all the available resources that originally collected data and then add or modify the data required for the nutrition surveillance system. For example, primary health care centers (PHC) are used to collect health data, and the Ministry of Agriculture centers are used to collect data on food.
To ensure that data can be collected regularly, the community must be encouraged to participate
Community participation.
E. Design a schedule for data collection and reporting:
The table must be realistic and consistent with the available resources so as not to accumulate data without issuing reports, so as not to accumulate reports without making a decision.
Implementation of operations in the field:
- Staff training.
- Secure access to equipment and supplies.
- Monitoring and control of data quality supervision and quilty control
- Take measures for data transfer arrangements for data transit
Data processing:
The output of the data which will be recorded in the reports shall include the following points:
- Describe the current nutrition and food situation.
- Clarifying trends towards better or worse.
- Predicting possible changes in the future.
- Explain the different factors specific to the nutritional status.
The data described in the reports should not disappear in the processing unit, but should continue in both directions from the base to the central unit and vice versa, as shown in Figure 4.
It should be borne in mind that nutrition surveillance is neither cost nor very simple, if it is taken seriously for a specific purpose. It requires a huge, continuous effort over time to lay its foundations and develop it until it is fully operational.
Many years may pass between the moment the first set of data arrives and the time when the system is fully functioning as an intersectoral information system for food and nutrition. The effort to establish nutrition information systems is justified


Related Post:




0 Response to "food and nutrition surveillance الترصد الغذائي والتغذوي"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel