بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

Feeding school and adolescent children Adolescents المراهقون

Feeding school and adolescent children Adolescents

ثانيا: المراهقون Adolescents

مقدمة:
فترة المراهقة هي فترة النمو السريع الثانية للطفل، ويرافق النمو تغييرات فيزيائية عديدة الجوانب، تكون مقدمة للبلوغ. ومن هذه التغييرات البدنية التي تحصل نتيجة للتأثيرات الهرمونية ازدياد طول العظام الطويلة.

إن الحدود ما بين مراحل الحياة من سنوات المدرسة إلى البلوغ غير واضحة المعالمن فمن الصعب تحديد بداية كل مرحلة ونهايتها بوضوح لعدة أسباب أهمها:

التغيرات البيولوجية التي تشير إلى بداية المراهقة ونهايتها لا تظهر بدقة في الوقت نفسه عند جميع الأشخاص.
هناك اختلافات واضحة من مراهق إلى آخر في كل من سرعة التغير الفيزيولوجي "الوظيفي" وكميته التي تحدث.
يتأثر التطور النفسي والاجتماعي من بدء المراهقة إلى البلوغ بعدد متزايد من العوامل المتغيرة تشمل التغير الجسدي، والنشاطات المدرسية، ونشاط الزملاء أو المجموعة، ووجهات نظر العائلة، والتطور العقلي، والعمل، والزواج، وقضاء وقت الفراغ، والعوامل الاقتصادية، والتأثيرات الثقافية والحضارية.
وتختلف الاحتياجات الغذائية- بصورة خاصة- وعادات الأكل بين الأفراد في المرحلة الواحدة من الحياة، وكذلك بين الأفراد الذين يعيشون في أدوار مختلفة من العمر. ولذلك يجب توخي الحذر عند تطبيق العموميات لشخصين من العمر نفسه.
إن المراهقة مرحلة انتقالية من مراحل الحياة، وهي تربط بين مرحلة الطفولة ومرحلة البلوغ، وقد يوصف المراهقون بأنهم "من الصعب التعامل معهم، وأن لديهم عادات غذائية سيئة". ولا تنطبق هذه الصفات على الكثير من المراهقين. وفي الحقيقة أن المعلومات المتوفرة عن النمو خلال مرحلة المراهقة، والتغييرات التي تحدث، والاحتياجات الغذائية تبدو محدودة، على الرغم من وجود بعض الدراسات التي أظهرت أن المراهقين في الولايات المتحدة الأميركية لديهم بعض المعلومات الغذائية [12] . وهذا يؤثر على العادات الغذائية لدى المراهق منذ طفولته، فهي الأساس في تكوين مثل هذا العادات، وهنا نرى أن دول المنزل والمدرسة معا يعد ضروريا ومهما جدا.
ويتميز المراهقون بأنهم لا يعتمدون على أمهاتهم، وإنما يأكلون بأنفسهم، ولأول مرة في حياتهم يتحملون مسؤولية اختيار ما يأكلون. وخلال هذه المرحلة يتأثر المراهقون بأصدقائهم من حولهم في جميع أمورهم، ولكن يظل تأثير الأسرة قائما في مجتمعنا، إذ يحاول الأبوان توجيه الإبن أو الإبنة إلى أسلوب الحياة الذي يريدونه لهم، وقد يستمر ذلك إلى أن يتزوج الأبناء ويبدأون بالاستقلال بحياتهم.
وهناك العديد من التغيرات الفيزيولوجية التي تحدث في هذه المرحلة. مثال ذلك معدل النمو الذي يزداد في بداية مرحلة المراهقة، وكذلك تتغير مكونات الجسم "نسب الأنسجة المختلفة في الجسم" كما يكتمل النمو الجنسي في هذه المرحلة.
وهناك اختلافات كبيرة ما بين الجنسين "الذكر والأنثى" في مرحلة البلوغ التي يمران بها، ففي المتوسط تبدأ الفتيات في البلوغ من سن 10 إلى 12 سنة، في حين أن بداية البلوغ للأولاد تتأخر 1.5 إلى 2 سنة بعد ذلك، أي من سن 12 إلى سن 14 سنة.
كما أن سرعة النمو عند الذكور أسرع منها بكثير لدى الإناث، إذ يتضاعف وزن الذكور في سن 10- 18 سنة لتبلغ الزيادة كيلو غراما، وتزيد أطوالهم 34 سنتيمترا في المتوسط، في حين تبلغ زيادة لدى الفتيات في العمر نفسه 22 كيلو غرام فقط، وتزيد أطوالهن بمتوسط 24 سنتيمترا. ومعظم الفتيات اللواتي يتناولن تغذية كافية تغطي احتياجاتهن، تنمو على أجسادهن طبقة من الأنسجة الدهنية تظل طوال الحياة، في حياة أن معظم الصبيان تنمو عضلاتهم أكثر، وهذا يعطيهم المظهر العضلي الذكري.

ومع النمو البدني والعقلي نجد أن عادات الأكل والحالة الغذائية للمراهق، تؤثر على تطور انفعالاته الشخصية، فإذا أكل جيدا وحصل على تمرين كاف وراحة كاملة، فقد يتكون لديه شعور إيجابي حول جسده وقدراته، وعلى العكس إذا كانت كمية الغذاء غير كافية فإنها تؤدي إلى نقصان الطاقة وإلى عدم قيام الجسم بالعمل المطلوب منه فتكون النتيجة ضعف تقديره لذاته.
ومع الأسف، فقد لا يربط المراهق بين الغذاء وعمل الجسم. وكثيرمن المراهقين لا يفكرون أبدأ بالمرض والوفاة، ولا يقدرون تماما تعرض الجسم لمخاطر الأمراض، فلا يرون النشاطات اليومية- بما في ذلك ما يأكلون- قد يكون له أثر على صحتهم الآن أو في المستقبل، وكثير منهم ينظرون إلى الغذاء على أنه يرضي حاجة وقتية كالجوع.

مراحل المراهقة:

المراهقة المبكرة EARLY ADOLESCENCE
يشبه المراهق الصغير في سلوكه تماما الطفل الكبير في سن المدرسة، وعندما تبدأ احتياجاته الغذائية بالازدياد، فإنه يوافق على الاقتراحات التي يقدمها والده أو غيرهما من الكبار المهتمين بسلوكه الغذائي. ويمكن للأبوين استغلال هذه الفترة لتقديم وجبات متوازنة، تتخلها وجبات صغيرة Snacks ذات مذاق مختلف لتساعد المراهق في الحفاظ على وضعه الغذائي المتوازن.

المراهقة المتأخرة late adolescence:

في أواخر المراهقة، تحدث عدة تغيرات في أسلوب الشاب، لأنه يجاهد ليصبح راشدا، وتؤثر هذه التغيرات بطبيعتها على عادات طعام المراهق، وبالتالي على وضعه الغذائي.
ومن أهم الخصائص التي يتميز بها المراهق هي ميله للاعتزاز بالذات، وتقديم نفسه كشخص مستقل، وتقديره للمعايير والقيم، والاتجاه الذي يريد اتخاذه عند كبر سنه. وعملية النضج هذه قد تنعكس على عادات الأكل عند المراهق، فقد يرفض اقتراحات أبويه، ويتناسى الفطور، أو يرفض تناول أنواع معينة من الأكل كطريقة لتأكيد ذاته، أما سلوكيات أصدقائه ومبادئهم، فلها تأثير كبير عليه وعلى اختياراته لأنواع الأكل. فقد يختار تناول الوجبات السريعة الجاهزة من الأسواق أو من مطعم المدرسة كوجبات رئيسية في يومه الدراسي إذا كان ذلك هو ما يفعله أصدقاؤه، وهنا يمكن للأبوين مساعدة المراهق على المحافظة على وضعه الغذائي الجيد، ومع ذلك يسمحان له بحرية الاستقلال، وذلك بالحفاظ على كميات من الوجبات الصغيرة المختلفة تكون قريبة من متناول يديه، أو بعمل الشطائر كوجبة للصباح في المدرسة، وهذه طريقة أكثر جدوى للحفاظ على مستوى غذائي كاف له بدلا من النقاش والمجادلة حول ما يأكله.
الكتاب: الغذاء والتغذية و عدد الأجزاء: 1 و الناشر: أكاديميا
المؤلف: عبد الرحمن عبيد عوض مصيقر
المصدر : المكتبة الشاملة
The text below is a translation from google translate where it is possible to have many errors, please do not use this translation as a reference, and take a reference from the Arabic text above. thanks.

Feeding school and adolescent children
Adolescents
an introduction:
Adolescence is the second rapid growth period of a child. Growth is accompanied by numerous physical changes, which are the prelude to puberty. These physical changes that result from hormonal effects increase the length of the long bones.
The boundaries between the stages of life from school years to adulthood are unclear. It is difficult to determine the beginning and end of each stage clearly for several reasons, the most important of which are:
Biological changes that indicate the beginning and end of adolescence do not appear accurately at the same time in all people.
There are obvious differences from one teenager to another in both the speed of the "physiological" change and the quantity that occurs.
Psychosocial development is affected by the onset of adolescence into adulthood with a growing number of changing factors including physical change, school activities, peer or group activity, family views, mental development, work, marriage, leisure, economic factors, and cultural and civilizational influences.
Food needs vary - especially - eating habits among individuals at one stage of life, as well as among individuals living in different roles of age. Caution should therefore be exercised when applying generalities to two persons of the same age.
Adolescence is a transitional phase of life, linking childhood and adulthood. Adolescents may be described as "difficult to deal with and have bad eating habits." These qualities do not apply to many teenagers. In fact, information on adolescent growth, changes, and nutritional needs seems limited, although some studies have shown that adolescents in the United States have some nutritional information. [12] This affects the eating habits of the adolescent since childhood, they are the basis for the formation of such habits, and here we see that the countries of home and school together is necessary and very important.
Adolescents are not dependent on their mothers, but themselves, and for the first time in their lives they have a responsibility to choose what to eat. During this stage, adolescents are influenced by their friends around them, but the influence of the family remains in our society. Parents try to direct the son or daughter to the way they want them to live, and this may continue until the children get married and begin to live independently.
There are many physiological changes that occur at this stage. For example, the rate of growth increases at the beginning of adolescence, as well as body components change "the proportion of different tissues in the body" and complete sexual growth at this stage.
There are significant differences between the sexes of males and females in their adulthood. On average, girls begin puberty from 10 to 12 years of age, while the onset of puberty for boys is delayed 1.5 to 2 years later, ie, from age 12 to age 14 years.
The rate of growth in males is much faster than that of females. The weight of males aged 10-18 years is multiplied by an increase of 1 kg and their height increases by 34 centimeters on average, while girls of the same age increase by only 22 kg, With an average of 24 centimeters. Most girls who eat enough nutrition to cover their needs grow on their bodies a layer of fatty tissue that will last a lifetime, in a life that most boys grow their muscles more, and this gives them muscular muscular appearance.
With physical and mental development, the eating habits and nutritional status of the adolescent affect the development of his or her own emotions. If he is well fed and has sufficient exercise and rest, he may have a positive feeling about his body and abilities. Conversely, if the amount of food is insufficient, And the failure of the body to do the work required of the result is the weakness of self-esteem.
Unfortunately, the teenager may not associate food and body work. Many adolescents do not think about illness and death, and do not fully appreciate the risk of disease. They do not see everyday activities - including what they eat - have an impact on their health now or in the future, and many see food as satisfying a temporary need like hunger.
The stages of adolescence:
Early adolescence EARLY ADOLESCENCE
A young adolescent is very much like a big school-age child. When his food needs begin to increase, he agrees with suggestions from his father or other adults interested in his food behavior. Parents can take advantage of this period to provide balanced meals, given by small meals Snacks with a different taste to help the teenager to maintain a balanced food status.
Late Adolescence late adolescence:
In late adolescence, several changes occur in the young man's style, because he struggles to become an adult, and these changes naturally affect adolescent eating habits, and thus his nutritional status.
One of the most important characteristics of the teenager is his tendency to pride himself, and to present himself as an independent, and his appreciation of the standards and values, and the direction he wants to take at the age of old. This process of maturity may be reflected in the eating habits of the adolescent. He may reject his parents' suggestions, forget breakfast, or refuse to eat certain foods as a way to assert himself. The behavior of his friends and their principles has a great impact on him and his choices of eating. Choosing fast food from the market or from the school restaurant may be the main meal of the day if that is what friends do. Here, parents can help the teenager maintain his or her good nutritional status, but allow him freedom of independence by preserving the amount of meals Different small ones are close to the reach of his hands, or making sandwiches as a meal for the morning at school, and this is a more feasible way to maintain an adequate nutritional level for him instead of arguing and arguing about what he eats.



Related Post:




0 Response to "Feeding school and adolescent children Adolescents المراهقون"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel