بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

Growth demands Determinants of Human Behavior مطالب النمو

مطالب النمو: Growth demands Determinants of Human Behavior 

تعتبر طريقة "هافجهرست Havighurst" في تحديد مطالب النمو من أدق الأساليب الحديثة, حيث أشار إلى سلسلة لمطالب النمو Developmental Tasks؛ "1950" ويحدد هافجهرست مطلب النمو على أنه المطلب الذي يظهر في فترة عمرية معينة من حياة الفرد. ويؤدي التحقيق الناجح لهذا المطلب إلى شعوره بالسعادة وإلى النجاح في إنجاز المطالب اللاحقة, بينما يؤدي إلى الإخفاق إلى شعور الفرد بالتعاسة وإلى عدم استحسان المجتمع وإلى صعوبة في تحقيق المطالب الأخرى.

وتعمل الشروط الداخلية والخارجية كصورة تفرض مطالب النمو، يشير "هافيجهرست" إلى مصادر ثلاثة لتلك المطالب:

1- النضج الجسمي.
2- الضغوط الثقافية.
3- قيم الفرد التي تؤلف جزءًا من شخصيته.
وفيما يلي نتناول أهم مطالب النمو وفقًا لمراحل النمو المختلفة، كما قررها "هافيجهرست" "1952".
مطالب النمو في الميلاد إلى ست سنوات، "الرضيع والطفولة المبكرة":
- تعلم تناول الأطعمة الصلبة.
- تعلم المشي والكلام وضبط الإخراج.
- نمو الثقة في الذات والآخرين.
- استكشاف البيئة.
- تعلم التطابق مع آخر من نفس جنسه.
- تعلم الارتباط اجتماعيًا وعاطفيًا بالآخرين.
- تعلم التمييز بين الخطأ والصواب وتكوين الضمير.
مطالب النمو من السادسة حتى الثانية عشر "الطفولة الوسطى":
- ازدياد المعرفة عن العالم المادي والاجتماعي.
- تعلم دور الجنس المناسب.
- نمو الثقة وتقدير الذات.
- اكتساب المهارات الأكاديمية والتفكير والتمييز.
- تعلم المهارات الجسمية والاجتماعية.
مطالب النمو من الثانية عشر إلى الثامنة عشر "المراهقة":
- نمو الثقة بالذات والإحساس بالهوية.
- التكيف للتغيرات الجسمية.
- اكتساب الميول الجنسية وعلاقات أكثر نضجًا مع الأقران.
- تحقيق الاستقلال الانفعالي عن الوالدين.
- استكشاف الميول والقدرات واختيار العمل.
- تكوين نظام من القيم والمثل التي تؤهله للأدوار الاجتماعية.
- التهيؤ للزواج والحياة الأسرية.
مطالب النمو من الثامنة عشر إلى الخامسة والثلاثين "الرشد المبكر":
- إتمام التعليم الرسمي والبدء المهني.
- الاضطلاع بالحياة الأسرية واختيار الزوجة ورعاية الأبناء والانسجام الأسري.
- نمو المسؤلية للعناية بحاجات الأسرة.
- نمو فلسفة أساسية للحياة.
مطالب النمو من الخامسة والثلاثين إلى الستين "متوسط العمر":
- تقبل مسئولية اجتماعية أكبر.

- بناء نموذج ومعيار للحياة.
- مساعدة أبنائه لكي يصبحوا راشدين وأكثر فعالية.
- التكيف للقيام بدور أحد الأبوين المسنين.
- تقبل التغيرات الفسيولوجية التي تحدث في خريف العمر.
مطالب النمو في الحياة المتأخرة "الشيخوخة":
- التكيف لازدياد القصور الجسمي.
- التواد مع جماعة المسنين.
- تقبل التقاعد.
ويشير "هافجهرست" إلى أننا نستطيع دراسة النمو عن طريق قدرة الطفل عن أداء أنماط سلوكية معينة، وطريقة أخرى لدراسة النمو تكون عن طريق أداء المتطلبات النمائية للحياة، ففي كل مرحلة من حياة الإنسان بحاجة إلى متطلبات مختلفة حيث يتوقع منه المجتمع إنجازها, ولقد قسم "هافجهرست" امتداد الحياة في فترات ستة رئيسية ووصف بعد ذلك المطالب النمائية المتوقع من الأفراد القيام بها داخل المجتمع، كما أن النمو السوي هو القدرة على فهم هذه المتطلبات والإتيان بها وتقبل المرحلة النمائية التي يمر بها الفرد، كما أن المطالب تتغير من مجتمع إلى آخر فما هو متقبل في مجتمع ما قد لا يكون متقبلا في مجتمع آخر, وعادة ما يكافئ الأفراد الذين ينجحون في إنجاز المطالب المفروضة بواسطة مجتمعاتهم في السن الذين يمرون فيه، كما أن الإخفاق4 في تلك المطالب النمائية يميل إلى تعويق النمو في المراحل التالية.
كما أن المتأمل في مطالب "هافجهرست" من سن الرضاعة إلى الشيخوخة يرى أن ارتباط هذه المطالب بدوره حياة الكائن الآدمي كما نستطيع أن نرى أن السيطرة المبكرة على مطالب كل مرحلة ما هو إلا نتيجة للنضج السريع الذي يصيبه الفرد. وإن طاقة الفرد ونشاطه تلعب دورًا هامًا في السيطرة والتمكن على المطالب النمائية خاصة في المراحل المبكرة من النمو, فالأطفال الذين توفر لهم بيئتهم فرصة التعلم، وتكافؤهم على التعلم, يميلون إلى إنجاز المطالب النمائية بسرعة أكبر من الأطفال الذين لا نجد لديهم تلك البيئة، ومن جانب آخر نرى أن الأطفال الذين يتلقون التوجيه من الأسرة والمدرسة يميلون كذلك إلى التعلم بسرعة أكبر وبالتالي إنجاز مطالب المرحلة التي يمرون بها عن الأطفال الذين يعتمدون على المحاولة والخطأ أو محاكاة النماذج الطفلية "هورلوك" Hurlock "1972".

الكتاب: علم نفس النمو من الجنين إلى الشيخوخة
المؤلف: عادل عز الدين الأشول والطبعة: - و عدد الأجزاء: 1
الناشر: مكتبة الأنجلو المصرية

The text below is a translation from google translate where it is possible to have many errors, please do not use this translation as a reference, and take a reference from the Arabic text above. thanks.

Chapter Two: Determinants of Human Behavior
Growth demands
The Havighurst method of identifying growth demands is one of the finest modern methods, referring to a series of developmental tasks. The successful realization of this requirement leads to a sense of happiness and success in the subsequent demands, while failure leads to the individual feeling of unhappiness and the lack of approval of the community and difficult to achieve other demands.
The internal and external conditions serve as a picture that imposes growth demands. Hafighurst points to three sources:
1 - physical maturity.
2- Cultural pressures.
3 - values ​​of the individual, which constitute part of his personality.
The following are the most important growth demands according to different stages of growth, as decided by "Hafighurst" (1952).
Growth demands at birth to six years, "infant and early childhood":
- Learn to eat solid foods.
- Learn to walk, speak and adjust the output.
- Growing confidence in self and others.
- Explore the environment.
- Learn to match with another of the same sex.
- Learn to connect socially and emotionally with others.
- Learn to distinguish between right and wrong and the formation of conscience.
Growth demands from the sixth to twelfth "Middle Childhood":
- Increased knowledge about the physical and social world.
- Learn the role of appropriate sex.
- Growing confidence and self-esteem.
- Acquire academic skills, thinking and discrimination.
- Learn physical and social skills.
Growth demands from twelfth to eighteenth "adolescence":
- Growing self-confidence and a sense of identity.
- Adaptation to physical changes.
- Gain sexual orientation and more mature relationships with peers.
- Achieve emotional independence from parents.
- Explore tendencies and abilities and choose action.
- Formation of a system of values ​​and ideals that qualify him for social roles.
- Preparing for marriage and family life.
Growth demands from 18 to 35 "early adulthood":
- Completion of formal education and vocational start-up.
- Carrying out family life, choosing a wife, caring for children and family harmony.
- Growing responsibility to take care of family needs.
- The growth of a fundamental philosophy of life.
Growth demands from 35th to 60th "life expectancy":
- Accept greater social responsibility.
- Build a model and standard of life.
- Help his children to become adults and more effective.
- Adapt to act as an elderly parent.
- Accept physiological changes that occur in autumn.
Growth demands in late life "aging":
- Adaptation to increased physical deficiencies.
- Tawad with the elderly.
- Accept retirement.
"We can study growth through a child's ability to perform certain behavioral patterns. Another way to study growth is by fulfilling the developmental requirements of life," says Hafgurst. He described the developmental demands that individuals are expected to make within the community. Proper growth is the ability to understand, bring, and accept the individual's developmental stage, and the demands change from one society to another. He is receptive to a society that may not The fact that in another community receptive, usually rewards individuals who succeed in fulfilling the demands imposed by their age who are going through it, and the failure of 4 in those developmental demands tends to hinder growth in the next stages.
The contemplator of Hafghurst's demands from infancy to old age believes that the association of these demands in turn the life of the human being, as we can see that the early control of the demands of each stage is only a result of the rapid maturity experienced by the individual. The energy and activity of the individual plays an important role in the control and mastery of developmental demands, especially in the early stages of development, children whose environment provides them with the opportunity to learn, and equal to learning, tend to fulfill development demands more quickly than children who do not have that environment, and by Another view is that children who receive guidance from the family and school also tend to learn more quickly and thus fulfill the demands of the stage they are going through for children who rely on trying and error or simulating the child models "Hurlock" Hurlock "1972".


Related Post:




0 Response to "Growth demands Determinants of Human Behavior مطالب النمو"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel