بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

Feeding school and adolescent children First: school children school-age children تغذية أطفال المدارس والمراهقين أولا: أطفال المدارس

تغذية أطفال المدارس والمراهقين Feeding school and adolescent children, First: school children school-age children


أولا: أطفال المدارس school-age children

مدخل
...
تغذية أطفال المدارس والمراهقين:
الدكتور خالد المدني
أولا: أطفال المدارس SCHOOL- AGE- CHILDREN
تتميز السنة الأولى من عمر الطفل بالنمو السريع، أما بعد هذه الفترة وحتى مرحلة المراهقة فإن النمو يكون بطيئا، ويتمكن الفرد في هذه الفترة من تعلم بعض المهارات الخاصة التي تمكنه من الاعتماد على نفسه، مثل تناول الطعام، أو اختيار وتفضيل أنواع معينة من الطعام. وعادة يبدأ الأطفال- قبل سن الدراسة- في تعلم كيفية التحكم في وظائف الجسم، لتتوافق مع بعضها البعض، وتشكل في النهاية نمطا من السلوك المقبول اجتماعيا.
والتغييرات التي تحدث في الأطفال خلال سنوات بدء المدرسة، والتي تستغرق الفترة ما بين 6- 9 سنوات، نادرا ما تكون كبيرة، حيث يستمر الأطفال في هذه الفترة بالنمو والتطور، وفي كل سنة يحدث تغيير متميز أو مختلف عن التغيير الذي حدث في السنة السابقة.
ويستمر النمو بمعدل بطيء، لكنه يتميز بمرور فترات من النمو السريع، ولكن لفترة قصيرة حيث يزيد الأطفال في الوزن حوالي 3.2 كيلو غرامات، وفي الطول حوالي 6.3 سنتيمترات في السنة.
ويلاحظ أن الوزن والطول يختلفان بدرجة كبيرة بين الأطفال، ويعود ذلك إلى العامل الوراثي "الجينات"، بالإضافة إلى التأثيرات البيئية.
وتتميز هذه المرحلة بأن أسنان الطفل اللبنية "المؤقتة" تتبدل، وتظهر مكانها الأسنان الدائمة. ولفترة قصيرة تكون الأسنان الأمامية مفقودة، مما يجعل عملية المضغ صعبة، ولذا يجب مراعاة ذلك عند اختيار الأطعمة، علما بأن العناية بالأسنان الدائمة في هذه الفترة لها فائدتها الكبيرة في الوقاية من تسوس الأسنان، وهو الأمر الذي يترك آثاره السيئة طيلة العمر.

الاحتياجات الغذائية لأطفال المدارس:

يمثل أطفال المدارس شريحة مهمة من شرائح المجتمع، حيث تظهر عليهم آثار سوء التغذية بسهولة، ولذلك تجري العديد من الدراسات الغذائية على هذه الفئة للتعرف على المشاكل الغذائية في المجتمع.
ويحتاج طلبة المدارس إلى تناول كمية كافية من البروتينات ذات القيمة الحيوية العالية، والفيتامينات والعناصر المعدنية ... من أجل النمو السوي ... كذلك فإن استقلاب الدهون والكربوهيدرات والبروتينات يزود الفرد بالطاقة اللازمة لعمل الجسم ونشاطه وصيانته. وتمد البروتينات الجسم بالحموض الأمينية لبناء أنسجة جديدة، كذلك يعمل عنصر النيتروجين على نضوج الأنسجة التي نشات في بداية مرحلة الطفولة، وتساعد الفيتامينات في العملية الاستقلابية لتصنيع البروتينات، وإطلاق الطاقة من المغذيات، ولذلك فالاحتياجات من الفيتامينات تتحدد وفقا لكمية ما يتناوله الفرد من الطاقة، والبروتينات والمغذيات الأخرى.
أما العناصر المعدنية MINERAL ELEMENTS فتعد مكونا أساسيا من مكونات أنسجة الجسم، وتتأثر الاحتياجات اليومية Daily requirements منها بمعدل النمو growth rate وبمدى علاقتها مع المغذيات nutrients الأخرى.
وتعتمد الاحتياجات اليومية من المغذيات للأطفال في سن المدرسة على عوامل عدة منها كتلة الجسم، ومعدل النمو، ومدى النشاط الجسماني، والاستقلاب الأساسي. ويوضح الجدول 1 كمية وعدد الحصص الغذائية للمجموعات الأربع الأساسية لهذه المرحلة من العمر.
الجدول 1- عدد وكمية الحصص اليومية لكل مجموعة غذائية للأطفال من عمر 6- 9 سنوات
الكتاب: الغذاء والتغذية و عدد الأجزاء: 1 و الناشر: أكاديميا
المؤلف: عبد الرحمن عبيد عوض مصيقر
المصدر : المكتبة الشاملة
The text below is a translation from google translate where it is possible to have many errors, please do not use this translation as a reference, and take a reference from the Arabic text above. thanks.

Feeding school and adolescent children
First: school children school-age children
entrance
...
Feeding school and adolescent children:
Dr. Khaled Al-Madani
First: school children SCHOOL- AGE- CHILDREN
The first year of the child's life is characterized by rapid growth. After this period, until adolescence, growth is slow. During this period, the individual can learn some special skills that enable him to rely on himself, such as eating, or choosing and preferring certain types of food. Children before school age usually begin to learn how to control body functions, to be compatible with each other, and ultimately form a pattern of socially acceptable behavior.
Changes in children during school start-up years, which take 6-9 years, are rarely significant. Children in this period continue to grow and develop. Each year there is a distinct or different change from the change of the previous year.
Growth continues at a slow rate, but it is characterized by periods of rapid growth, but for a short period where children weigh about 3.2 kilograms and about 6.3 cm in length.
Weight and height vary widely among children, due to the genetic factor, as well as to environmental influences.
This stage is characterized by the teeth of the child "temporary" children change, and show permanent teeth. For a short time, the front teeth are missing, making the chewing process difficult. Therefore, this should be taken into account when selecting foods. Permanent dental care during this period is of great benefit in the prevention of tooth decay, which leaves its bad effects throughout life.
Food Needs of School Children:
School children represent an important segment of society, where the effects of malnutrition are readily apparent, and so many food studies are conducted to identify food problems in the community.
School students need to eat enough proteins of high biological value, vitamins and minerals ... for normal growth ... Also, the metabolism of fats, carbohydrates and proteins provides the individual with the energy necessary for the body's work and activity and maintenance. The proteins supply the body with amino acids to build new tissues. The nitrogen component also regulates the maturation of the tissues that begin at the beginning of childhood. Vitamins help in the metabolic process to make proteins and release energy from the nutrients. Therefore, vitamins need to be determined according to the amount of energy consumed by the individual. And other nutrients.
MINERAL ELEMENTS are an essential component of the body's tissues. Daily requirements are affected by the growth rate and by their relationship with other nutriients.
The daily nutrient needs of school-age children depend on factors such as body mass, growth rate, physical activity and primary metabolism. Table 1 shows the quantity and number of rations for the four main groups of this age group.
Table 1. Number and quantity of daily ration for each food group for children aged 6-9 years


Related Post:




0 Response to "Feeding school and adolescent children First: school children school-age children تغذية أطفال المدارس والمراهقين أولا: أطفال المدارس"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel