السلوك اللغوي والنظم اللغوية Linguistic behavior and language systems
Friday, July 20, 2018
Add Comment
ثالثا: السلوك
اللغوي والنظم اللغوية
قد حان الوقت -على كل
حال- لرسم المميزات الضرورية للمعنى الواقع في إطار مصطلح لغة، وقد سبق لي أن أشرت
إلى الفارق بين اللغة بصفة عامة "وهو ما يشير إليه المصطلح الفرنسي "Langage"" واللغة
المعينة "وهو ما يشير إليه المصطلح الفرنسي "Langue""، وبالمثل
نجد الصفة من هذا المصطلح لغوي1 "Linguistie" غامضا كذلك "حتى عندما يكون من الممكن تعلقه باللغة
أكثر من علم اللغة" فعلى سبيل المثال عبارة "القدرة اللغوية" التي
استخدمها تشومسكي، وتابعه آخرون للإشارة إلى اتقان شخص ما للغة ما تعني في
الإنجليزية الدارجة -بالإضافة إلى الدلالة التي يقصدها تشومسكي وأتباعه- القدرة أو
السهولة التي يمتلكها شخص ما لاكتساب اللغة عموما وليس لاكتساب لغة بعينها
"وعندما تستخدم كلمة لغة استخداما وصفيا في الأسماء المركبة تخضع للنوع نفسه
من الغموض انظر: القدرة اللغوة: "Language
competence" واكتساب اللغة
"Language acquisition" ومن المعتاد ألا
يكون لهذا اللبس أثر إذ يتحدد وفقا للسياق وسأفصل بين المعنيين كلما كان ذلك
ضروريا.
__________
1 يمكن أن يستخدم هذا الوصف
على النحو التالي:
1-
الصفة من كلمة "لغة" "Language"كما في الفلسفة اللغوية "Linguistic
philosophy"والمهارة اللغوية "Linguistic skill"والأقلية اللغوية
"Linguistic minority".
2-
الصفة من "علم اللغة" "Linguistics" وذلك كما في التحليل اللغوي "Linguistic
& ualysis"والحدس اللغوي "Linguistic intuition"، والأطلس اللغوي
"Linguistic atlae"
وحتى تستخدم لغة
واحدة بعينها دون لغة أخرى عليك أن تسلك طريقا دون آخر، وكل من اللغة -عموما-
واللغات المعينة يمكن أن ينظر إليها على أنها سلوك أو نشاط بعض هذا السلوك أو
النشاط- على الأقل- يمكن ملاحظته وتعرفه بوصفه سلوكا لغويا ليس من قبل المراقبين
المشاركين "أي: المتكلمين والمستمعين بقدر ما نحصر اهتمامنا في اللغة
المنطوقة" فحسب، ولكن أيضا من قبل المراقبين غير المشاركين حينئذ في ذلك
السلوك الاتصالي المشترك على وجه الخصوص، وفوق هذا فإن جوهر السلوك اللغوي ينبغي
أن يكون بصفة عامة إن لم يكن في كل مناسبة هو الاتصال، وقد يكون من الممكن
للمراقبين من الخارج أن يتعرفوا موضوع السلوك اللغوي حتى لو لم يكونوا على معرفة
باللغة المعينة المستخدمة ولم يكن في مقدورهم تفسير الأقوال التي تعد نتاج السلوك
موضع الملاحظة.
إذن يمكن أن ينظر إلى
اللغة -وبشكل مبرر بما فيه الكفاية- من وجهة نظر سلوكية "وليست بالضرورة هي
وجهة نظر المدرسة السلوكية"، غير أن اللغة -عموما- واللغات المعينة يمكن أن
ينظر إليها من زاويتين أخريين على الأقل، ترتبط إحداهما بالتحديد الاصطلاحي الذي
رسمه تشومسكي فيما بين القدرة،
والأداء، وترتبط الأخرى بمميز يختلف إلى حدما رسمه دي سوسير في اللغة الفرنسية مع
مطلع هذا القرن بين اللغة "Langue" والكلام "parole" وعندما نقول:
إن أحد الأفراد يتكلم الإنجليزية فإننا نعني أحد أمرين: إما أنه يشترك عادة أو
عرضا في هذا النوع المعين من السلوك أو أن لديه القدرة على الاشتراك في هذا النوع
"سواء أكان يستخدمها أم لا"، ونشير إلى الأمر الأول بما يسمى الأداء
ونشير إلى الأمر الثاني بما يسمى القدرة، ونستطيع أن نقول إن الأداء يفترض سلفا
القدرة بينما لا تفترض القدرة سلفا الأداء، مع افتراض أن التمييز بين القدرة
والأداء متفق عليه نسبيا، وتنسب نقطة أخرى لتشومسكي إذ مهما فسرنا بشكل إجمالي
مصطلح "القدرة اللغوية" فمن الواجب أن نلاحظ أن السلوك اللغوي لأشخاص
معينين في مناسبات معينة يحدده عوامل أخرى علاوة على القدرة اللغوية، وهناك الكثير
ممن تناوله تشومسكي بالشرح المفصل لفكرة القدرة اللغوية تختلف حوله الآراء اختلافا
بعيدا، غير أن هذا لا يعنينا في الوقت الحاضر "انظر 7 - 4"، ويكفي هنا
أن نذكر -تبعا لتشومسكي- أن اللغوي لا يصف عند وصفه لغة معينة الأداء "أي:
السلوك" بل يصف القدرة الخاصة بالمتكلمين بها، وبقدر ما تكون هذه القدرة
لغوية بحتة يرتكز عليها آداؤهم ويصبح ممكنا من خلالها، فالقدرة اللغوية لشخص ما هي
معرفته بلغة معينة، ومن هنا كان اهتمام علم اللغة بتمييز المحددات الخاصة بالقدرة
اللغوية وتقديم تفسير نظري مقنع لها، وهو ما يصنف تبعا لتشومسكي إلى فرع علم النفس
المعرفي.
والمميز بين اللغة
"Langue" والكلام "Parole" -كما رسمه دي سوسير
لأول مرة- يشمل عددا من المميزات المستقلة بشكل مقنع، وأكثر هذه المميزات أهمية ما
يميز بين ما هو موجود بالقوة وما هو موجود بالفعل من جهة وبين ما هو اجتماعي وما هو فردي من جهة أخرى "انظر:
7 - 3"، وما أسماه دي سوسير لغة "Langue" هو أي لغة معينة تكون ملكية مشتركة لكل أفراد جماعة لغوية
معينة "أي: لكل أولئك المسلم بأنهم يتكلمون اللغة نفسها"، والمصطلح
الفرنسي "Langue" -وهو كما رأينا-
مصطلح بسيط من تلك الكلمات المعتادة التي تحمل معنى اللغة يترك عادة بلا ترجمة في
اللغة الإنجليزية عندما يستخدم استخداما اصطلاحيا حسبما عناه دي سوسير، وسأدخل
مصطلح النظام اللغوي بديلا عنه وسوف نجعله مقابلا للسلوك اللغوي على الأقل من حيث
المبدأ فيما يتصل بثنائية دي سوسير: اللغة والكلام، والنظام اللغوي ظاهرة اجتماعية
أو نمط اجتماعي منظم وهي في حد ذاتها تجريدية بحتة ليس له وجود فيزيائي لكنه يتحقق
في مناسبات معينة في السلوك اللغوي لأفراد الجماعة اللغوية وعليه فإن ما يسميه
تشومسكي القدرة اللغوية لا ينطبق بسهولة كافية على النظام اللغوي بل ينطبق على
معرفة المتكلم العادي للنظام اللغوي، غير أن دي سوسير أعطى تأكيدا خاصا للطابع
الاجتماعي في النظام اللغوي، ولذلك اعتقد أن علم اللغة أكثر ارتباطا بعلم
الاجتماع، وعلم النفس الاجتماعي منه بعلم النفس المعرفي، وقد أخذ بوجهة النظر هذه
كثير من اللغويين الآخرين، ومع ذلك يتمسك غيرهم بأن النظم اللغوية يمكن بل يجب أن
تدرس دراسة مستقلة عن متعلقاتها الاجتماعية والسيكولوجية، وسنعود إلى هذه النقطة
في الفصل الثاني ودعنا الآن نذكر ببساطة أنه عندما نقول إن اللغوي يهتم باللغة
فإننا نعني ضمنا أنه يهتم أساسا ببنية النظم اللغوية.
المترجم : مصطفى زكي
حسن التوني . القاهرة: 1987
المصدر : المكتبة الشاملة
المصدر : المكتبة الشاملة
الكتاب: اللغة وعلم اللغة المؤلف: جون ليونز
الناشر: دار النهضة العربية الطبعة: الأولى عدد الأجزاء: 1
The
text below is a translation from google translate where it is possible to have
many errors, please do not use this translation as a reference, and take a
reference from the Arabic text above. thanks.
Linguistic
behavior and language systems
It
is time, in any case, to draw the necessary characteristics of the meaning of a
language. I have already pointed to the difference between the language in
general, "as the French term" Langage "and" the specific
language " "Linguistie" is similarly ambiguous, "even when
it is possible to relate to language more than linguistics". For example,
the term "linguistic ability" used by Chomsky, and others to refer to
someone mastering a language In the common English - in addition to the
connotation intended by Chomsky and his followers - means ability or ease
"When a language is used descriptively in complex nouns, it is subject to
the same type of ambiguity:" Language competency "and" language
acquisition ". It is customary for this confusion not to have an effect as
determined by Context and I will separate the stakeholders whenever necessary.
__________
1
This description can be used as follows:
1
- the attribute of the word "Language" as in the linguistic
philosophy "Linguistic philosophy" and linguistic skill
"Linguistic skill" and linguistic minority "Linguistic
minority."
2.
The characteristic of Linguistics, as in the linguistics and linguistic
analysis, the linguistics atlae,
In
order to use one language without another, you have to follow one path without
the other. Language, in general, and certain languages can be seen as the
behavior or activity of some of this behavior or activity. At least - it can be
observed and defined as a linguistic behavior not before Participants'
speakers, ie, speakers and listeners as much as we are concerned with spoken
language, but also by observers who are not then participating in that
particular communicative behavior in particular. Moreover, the essence of
linguistic behavior should be general, if not all, Appropriate communication is
possible, it may be possible for outside observers to They recognize the
subject of linguistic behavior even if they are not familiar with the
particular language used and could not interpret the words that are the product
of the observed behavior.
Language
can therefore be seen - and justifiably enough - from a behavioral point of
view, "not necessarily the school's behavioral point of view", but
language-general and certain languages can be seen from at least two other
angles, Chomsky draws it between capacity and performance, and the other is associated
with a different distinction that De Susser painted in French at the beginning
of this century between Langue and parole. When we say that an individual
speaks English we mean two things: Or an offer in this particular type of
behavior or that has the ability to participate And we refer to the first order
of so-called performance and refer to the second order of so-called capacity,
and we can say that performance presupposes capacity while not presupposing
capacity in advance, assuming that the distinction between capacity and
performance is agreed upon It is important to note that the linguistic behavior
of certain people on certain occasions is determined by other factors as well
as linguistic ability. There is much that Chomsky has addressed in detail about
the idea of linguistic ability. Far away, but this is It is sufficient to
mention here, in Chomsky's view, that a language does not describe in its
description a specific language the performance of "behavior" but
rather describes the ability of its speakers, to the extent that this
linguistic ability is purely based on it The linguistic ability of a person is
knowledge of a specific language. Hence the interest of linguistics in
distinguishing the determinants of linguistic ability and providing a
convincing theoretical explanation for it, which according to Chomsky is
classified into the branch of cognitive psychology.
The
distinction between the language "Langue" and the word
"Parole" - as painted by de Saussure for the first time - includes a
number of distinct features convincingly, and the most important features of
what distinguishes between what exists by force and what already exists on the
one hand and between what is social and what is individual On the other hand,
see "7: 3", and what De Susser called "Langue" is any
specific language that is the common property of all members of a particular
language group: "all those who speak the same language," and the
French term "Langue" As we have seen - a simple term from those usual
words that carry the meaning of language is usually left without translation in
English when used conventionally as And I will introduce the term linguistic
system as an alternative to it and will make it contrary to the linguistic
behavior at least in principle in relation to de Susser: language and speech,
the linguistic system is a social phenomenon or social pattern is in itself
purely abstract has no physical presence but is achieved in Certain events in
the linguistic behavior of members of the linguistic group and so what Chomsky
calls linguistic ability does not apply easily enough to the language system,
but applies to the knowledge of the ordinary speaker of the language system,
but de Susser gave special emphasis to the social character in the language system,Social
psychology and cognitive psychology. Many other linguists have taken this view,
yet others maintain that linguistic systems can and must study a separate study
of their social and psychological implications. We will return to this point in
Chapter 2 and let us now We simply mention that when we say that the linguist
cares about the language
0 Response to "السلوك اللغوي والنظم اللغوية Linguistic behavior and language systems"
Post a Comment